SEJLADSBESTEMMELSER
DRAGØR SEJLKLUBS TIRSDAGSSEJLADSER
1. Regler
Der sejles efter ISAF’s Kapsejladsregler for 2021-2024 samt nærværende sejladsbestemmelser.
2. Tidsskema
Fra 1. tirsdag i maj til og med sidste tirsdag i juni afgives varselssignal kl. 18:55.
I juli måned sejles der kun provisorisk efter individuel aftale bådene i mellem.
Fra 1. tirsdag i august til og med sidste tirsdag i august afgives varselssignal kl. 18:55.
Fra 1. tirsdag i september og resten af sæsonen afgives varselssignal kl. 18:25.
Klubmesterskabet sejles næstsidste weekend i september (i 2022 således den 23. og 24. september).
Sæsonens afsluttende sejlads sejles så vidt muligt sidste tirsdag i september, hvorefter årets samlede resultater (”Ligaen”) præsenteres.
3. Banen
3.1 Banemærker
0
|
Start- målområde – indtil ½ sm fra
|
55° 35,1’
|
12° 43,32’
|
1
|
Rød tønde FL.R.5s (16)
|
55° 33,04’
|
12° 42,52’
|
2
|
Rød tønde FL.R.3s (14)
|
55° 33,90’
|
12° 42,40’
|
3
|
Rød tønde FL.R.5s (12)
|
55° 34,65’
|
12° 42,28’
|
4
|
Rød tønde FL.R.3s (10)
|
55° 35,41’
|
12° 42,18’
|
5
|
Rød tønde FL.R.5s (8)
|
55° 36,16’
|
12° 42,07’
|
6
|
Rød tønde QR (6)
|
55° 36,91’
|
12° 41,97’
|
7
|
Kompasafmærkning YBY (vest)
|
55° 35,70’
|
12° 43,11’
|
8
|
Mærke udlagt af DS
|
55° 34,97’
|
12° 45,42’
|
9
|
Mærke udlagt af DS
|
55° 33,91’
|
12° 43,97’
|
H
|
Yderste røde havnevager
|
55° 35,69’
|
12° 41,17’
|
V
|
Udlagt mærke i vindøjet
|
|
|
T
|
Mærke udlagt af DS
(ligger mellem mærke 8 og 9)
|
55º34,38
|
12º44,80
|
3a
|
Grøn tønde FL.G.5s (13)
|
55° 34,65’
|
12° 41,99’
|
4a
|
Grøn tønde FL.G.3s (11)
|
55° 35,40’
|
12° 41,87’
|
5a
|
Grøn tønde FL.G.5s (9)
|
55° 36,16’
|
12° 41,80’
|
6a
|
Grøn tønde QG (7)
|
55° 36,89’
|
12° 41,68’
|
Datum WGS 84
3.2 Omsejling
Banen udlægges under hensyntagen til vejrliget af dommerne og signaleres ved brug af nummertavler som angivet ovenfor, dog senest ved varselssignalet.
Der sejles fortrinsvis op/ned-baner. Ved flere omgange fungerer startlinjen som ”gate” (startlinjen krydses i retning fra sidste mærke, hvorefter der foretages runding af enten dommerbåd eller mærke) og talstander angiver fortsat sejlads. Op/ned-baner omsejles altid bagbord rundt.
Der kan eventuelt gennemføres flere op/ned-baner (sejladser) på samme aften. Varsel for næste sejlads vil da blive givet umiddelbart efter at sidste båd i sidste start har krydset mållinjen.
Dommerne kan undtagelsesvist vælge andre banetyper, såfremt dette findes hensigtsmæssigt. Omsejlingsretningen kan være enten bagbord rundt (signaleres ved rødt flag) eller styrbord rundt (signaleres ved grønt flag).
4. Starten
4.1 Startprocedure
Varselssignal: 5 min. før start hejses varselssignalet (talstander 1 for 1. løb, talstander 2 for 2. løb og så fremdeles, hvis behovet skulle opstå) og der afgives et lydsignal.
Klarsignal: 4 min. før hver start hejses klarsignalet (signalflag P), og der afgives et lydsignal.
Et-minut-signal: Klarsignalet (signalflag P) nedhales, og der afgives et lydsignal.
Startsignal: Varselsignal nedhales, og der afgives et lydsignal. Varselssignal for evt. efterfølgende start sættes.
Fælles starttidspunkt for flere starter angives ved, at de pågældende starters varselssignaler (talstandere) sættes samtidig.
4.2 Harestart
I tilfælde af afbud fra dommerbåden kan kapsejladsudvalget beslutte at bruge harestart. Proceduren i dette tilfælde er:
· der udpeges en hare blandt feltets mindste både
· øvrige deltagere oplyses om valgte båd (man er selv ansvarlig for at holde sig i nærhed af startmærke 0, så man kan prajes)
· på det for årstiden gældende starttidspunkt vil haren starte på bagbord halse ved startmærke 0
· alle andre både starter på styrbord halse ved at passere agten om haren
· haren fortsætter på bagbord halse til alle andre både har passeret dens kølvand, dog højest i 3 minutter.
5. Startlinje
Startlinjen placeres mellem et udlagt mærke og orange flag på dommerbåden. Der kan være udlagt begrænsningsmærke.
Dommerbåden placeres til luv for startende både på styrbord halse, med mindre særlige omstændigheder gør det fordelagtigt at lægge den til bagbord.
Dommerne har mulighed for at lave startområde tæt på havnen i ekstraordinære tilfælde, eksempelvis ved hård vestlig vind. Mærke H bruges i dette tilfælde som startmærke.
Hvis startlinjen placeres ved mærke H og næste rundingsmærke er mærke 3, 4, 5 eller 6, sejles der til de grønne tønder, altså 3a, 4a, 5a eller 6a.
6. Afkortning af banen
Banen kan afkortes ved ethvert rundingsmærke. Dette signaleres ved signalflag S og to lydsignaler, jf. regel 32.
7. Baneforlængelse
Ved baneforlængelse skal mållinjen passeres i retningen fra sidste mærke før de nye ben sejles (mållinjen betragtes da som gate – se definition under 3.2).
Der afgives følgende signaler:
Forlængelse af 1. start: Talstander 1 + nummertavle
Forlængelse af 2. start: Talstander 2 + nummertavle
Forlængelse af 3. start: Talstander 3 + nummertavle
Forlængelse af flere starter: Talstandere + nummertavler
Hvis mærke H er brugt ved målgang og banen forlænges herfra til mærke 3, 4, 5 eller 6, sejles der til de grønne tønder, altså 3a, 4a, 5a eller 6a.
8. Mållinjen
Mållinjen ligger mellem udlagt mærke eller et banemærke (se punkt 6) og orange flag på dommerbåden. Et eventuelt begrænsningsmærke behøver ikke at blive respekteret ved målgang. Mållinjen skal passeres i retning fra sidste banemærke.
Dommeren har mulighed for at lave målområde tæt på havnen i ekstraordinære tilfælde, eksempelvis ved hård vestlig vind.
Ved harestart eller manglende dommerbåd foretages målgang ved passage af nord-syd linje med mærke H om bagbord inden for en afstand af 2 bådslængder. Bådene noterer selv deres måltidspunkt, som efterfølgende meddeles til kapsejladsudvalget.
9. Tidsbegrænsning
Banen udlægges således, at der opnås minimum 1½ times sejlads – dog kortere, hvis der sejles flere op/ned-baner på samme aften.
Ingen både vil blive taget i mål senere end 2 timer efter start.
10. Protester
Protester behandles af kapsejladsudvalget iht. kapsejladsreglerne efter sejladsen i klubhuset. Frist for indgivelse af protest udløber ½ time efter dommerbåden er i havn. Husk at enhver kan rette sin fejl som beskrevet i regel 44.1. Dog ændres straffen til at foretage en 360° vending (en stagvending og en bomning).
11. Resultater
Der sejles efter DH-målsystemet. Ved op/ned-baner anvendes måltallene TAUDx. Ved andre banetyper anvendes måltallene TACIx.
Alle deltagende både er forpligtet til at opdatere deres stamdata i websejler.dk, da måltallene tages direkte herfra ved sæsonens begyndelse. Tilsvarende skal kapsejladsudvalget informeres, såfremt måltallene ændres i løbet af sæsonen.
Resultaterne læses op i klubhuset efter sejladsen og publiceres på Manage2Sail. Der tildeles præmier for hver 3. startende båd i hvert løb.
Kapsejladsudvalget kan ved forudgående meddelelse indføre lokalt handicapsystem.
12. Begrænsninger
Der må sejles i sejlrenden, men der skal tages størst muligt hensyn til erhvervstrafikken, og søvejsreglerne er gældende.
13. Radiokommunikation
VHF-kanal 72 benyttes under sejladserne.
14. Deltagere som ikke er medlemmer af Dragør Sejlklub
Kapsejladsudvalget kan godkende deltagelse af både, hvis ejer ikke er medlem af Dragør Sejlklub.
Sejladsbestemmelser revideret april 2022
Kapsejladsudvalget